Hell Spawn

 

MEKONG DELTA

Hell Spawn » Interviews » MEKONG DELTA

Deze Duitse formatie die al sinds haar oorsprong onder leiding staat van bassist/ gitarist Ralph Hubert komt na een afwezigheid van bijna 11 jaar terug met een nieuw album. De line-up op "Lurking fear" bestaat naast voormalig lid Uli Kusch (ex-Helloween, ex-Masterplan, Ride The Sky) uit twee nieuwkomers. Hier volgt het relaas met meester componist Ralph Hubert.

MEKONG DELTA

Wel, om maar meteen met de deur in huis te vallen; wat was de reden dat de band splitte of in een winterslaap ging na de release van "Pictures of an exhibition"?
Er was eigenlijk geen split aangezien Mekong Delta een project is, en blijft verdergaan zelfs als we geen teken van leven geven. Het kwam er gewoon op neer dat ik een break nodig had om te zien waar ik stond en ook omdat ik een beetje uitgeblust was na de release van "Pictures at an exhibition". Hou er wel rekening mee dat de voorbereiding voor dat album maar liefst twee jaar in beslag nam. Daarna moest ik iets volledig anders gaan doen om mijn gedachten te verzetten over hoe het verder moest. Dus deed ik andere dingen waar ik ook graag mee bezig ben, zoals het programmeren van hard- en software, zeer veel lezen enz... Na zo'n goeie twee jaar ben ik dan terug beginnen schrijven, maar wat ik componeerde was meer geschikt voor een band / orkest (over de jaren heb ik de cyclus "Five fragments for group and orchestra" geschreven waaruit de nummers "Allegro furioso" en "Moderato" ook te horen zijn op het nieuwe album). Voor een band met vocals vond ik het echter niet zo geschikt. De hele tijd had ik het gevoel dat ik op zoek was naar iets dat verborgen lag achter de mist in mijn hoofd.

Wanneer begon het te jeuken om terug met Mekong Delta te beginnen?
Dat moet ergens rond eind 2005 geweest zijn, ik was aan het zoeken naar een combinatie van alles wat ik tot dan toe al gedaan had. Kwestie van alle verschillende aspecten samen te smelten. En opeens was het kristalhelder waar ik naar op zoek was en vanaf dat moment ben ik het nieuwe album behoorlijk snel beginnen schrijven.

In 2005 verscheen er een compilatie, als ik me niet vergis daar de band zelf uitgebracht?
Nee, die compilatie werd niet door ons uitgebracht. Het was een van die vreemde dingen die gebeurden rond eind 2005. Zowat alle veertien dagen gebeurde er wel iets dat met Mekong Delta te maken had. Zo kwam er een vraag voor licentie in Rusland, twee weken later de vraag om een compilatie uit te brengen, veertien dagen later een vraag omtrent merchandising en zo verder. Ik zag helemaal geen problemen in die compilatie en leverde de songs. De rest was aan de firma die de compilatie wou uitbrengen omdat ik geen tijd had om me er verder mee bezig te houden. Helaas gebruikten ze de titel van ons derde album ("The principle of doubt") voor deze compilatie, daar hadden ze me misschien toch nog beter eens een belletje voor gegeven. Op dat moment was er trouwens ook nog geen sprake van de nieuwe line-up.

Hoe heb je je nieuwe leden gevonden? Ben je bekend met een van de leden hun muzikale achtergrond? Uli is natuurlijk als voormalig lid geen onbekende.
Ik was niet bekend met de andere leden hun muziek en dat was trouwens ook niet belangrijk. Onze nieuwe gitarist Peter Lake (Theory In Practice) en ik zijn gelinkt door Devoraz, onze website administrator, aangezien hij wist dat ik op zoek was naar een gitarist. Na wat contact via mail, kwamen we overeen om samen enkele oude songs te spelen om te zien of de nodige technische standaard aanwezig was. Het moge gezegd, hij speelde ze perfect en voorzag ze hier en daar van nieuwe eigen ideeën die ook nog es goed werkten. Het was al snel duidelijk dat hij onze nieuwe gitarist zou worden. De rekrutering van Uli was best grappig want ik kreeg een mail van hem bijna op hetzelfde moment dat Peter Lake me vertelde dat hij de band niet voor eind 2006 kon vervoegen. Al vlug volgde een mail terug om te vragen of hij geen interesse had om de line-up te vervoegen en uitleg omtrent hetgeen we van plan waren. Het was al snel duidelijk dat hij meer dan geïnteresseerd was. Op het moment dat ik zowat gek werd van alle zangers die we hebben uitgeprobeerd (de meesten begrijpen de ritmes en harmonieën van de songs niet), kwam Uli met Leo op de proppen. Nadat ik de eerste takes beluisterd had, vroeg hij me om hem de notenbalken op te sturen (de eerste keer in mijn leven dat ik dat meemaakte met een zanger). Het was duidelijk dat hij de geschikte persoon was voor de job. Na een korte conversatie was er geen enkele twijfel meer, dit moest onze nieuwe zanger worden.

Waren er geen andere oude leden geïnteresseerd om terug mee te doen?
Ik wou er geen enkele contacteren zonder Peter Haas (drums) en ook had ik het gevoel dat dit nieuwe album andere muzikanten vereiste. Het is soms alsof elk album om zijn eigen muzikanten vraagt!

Naast de schitterende productie en het betere geluid zou ik durven stellen dat de tijd is blijven stil staan voor de band en dat de nieuwe op en top Mekong Delta is. En dat is bedoeld als een groot compliment!
Ik begrijp voor de volle 100% wat je bedoelt en ik ben het dan ook volledig met je eens.Als er iemand deze cd beluistert en na een korte luisterbeurt niet herkent dat dit Mekong Delta is, dan zou ik iets verkeerd gedaan hebben!

De band is gekend voor zijn complexe songs en dito arrangementen. Hou jij van complexe muziek of doe je dit gewoon om het geheel iets avontuurlijker en uitdagender te maken?
Kijk, ik hou nu eenmaal niet van muziek die je linkeroor binnengaat om dan onmiddellijk via je rechteroor je hoofd te verlaten zonder de hersenen te stimuleren. In mijn opinie is muziek iets waar je telkens je er naar luistert iets nieuws moet kunnen in ontdekken, zelfs na een twintig a dertig luisterbeurten. Hierdoor verkies ik complexere muziek. Maar is het inderdaad complexer!? Of hangt het gewoon af van het intellect van de luisteraar, de ene zal een song complex vinden terwijl iemand anders die gewoon interessanter vindt.

Wat heb jij met Modest Mussorgsky?
In feite was hij met zijn harmonieën en zijn manier van componeren zijn tijd ver vooruit, normaal werd dit soort muziek gespeeld ten tijde van het expressionisme. Ik hou van dingen die hun tijd ver vooruit zijn, je hebt er moed voor nodig om iets te doen wat eigenlijk niemand begrijpt. Anderzijds, neem bijvoorbeeld "The hut of Baba Yaga", het was eigenlijk geschreven voor een rockband en vanuit een technisch oogpunt was het niet gecompliceerd om te spelen. Het was dus een goed stuk voor onze eerste experimenten in het toepassen van extreme klassieke muziek.

Het album gaat getooid in een prachtige hoes en het doet goed om de demon met de viool terug te zien!
Je hebt gelijk, het artwork is een schitterend meesterwerk dat werd gecreëerd door Eliran Kantor. En inderdaad, de demon hoort op de cover anders was het plaatje niet compleet!

Zijn er in feite tourplannen voor Mekong Delta?
Die zijn er inderdaad. We hebben ondertussen al verscheidene aanvragen gekregen van over gans Europa. Zoals het er nu naar uitziet zullen we 2 a 3 shows per land doen. Op't einde van deze maand komen alle muzikanten die aan dit album hebben meegewerkt samen om te overleggen hoe we dit alles live kunnen realiseren. Persoonlijk zou ik graag een song uit elk album proberen brengen. Maar daar weet ik pas meer over nadat ik met de anderen samen kom om te beslissen en nadat ze mijn 'wishlist' hebben gezien.

http://www.mekongdelta.eu
Nico

Related Items

CD of the month

Image MY DILIGENCE

Death.Horses.Black
Listenable
Cd van de maand mei 2024

Previous CD of the month

The Road To Oblivion
Dutch Music Works
Cd van de maand april 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC