Hell Spawn

DIABULUS IN MUSICA

Hell Spawn » CD Reviews » DIABULUS IN MUSICA

The Wanderer
Napalm

Diabulus in Musica heeft met haar eersteling "Secrets" zoveel bijval geoogst dat het bijna al een klein wonder mag heten willen ze dit evenaren of overtreffen. Hun best hebben ze zeker al gedaan om het laatste te bereiken. Of men er in zal slagen, ligt aan verschillende factoren. En die liggen niet allemaal in hun handen. Hun "The wanderer" bezit alvast de passie, de kracht en de wil om te slagen, om boven de massa uit te stijgen. Wie in vervoering geraakt van avontuurlijke symfonische metal, rijk aan koren en soundtrackachtige toestanden zit hier zeker aan het goede adres. Diabulus bedient je op je wenken. Bij de eerste tonen van de opener "A journey's end" zit je onmiddellijk op de vleugels van een Adelaar het luchtruim te doorklieven. Met wat fantasie zie je zo majestueuze bergen en even mooie dalen, ondoorgrondelijke wouden waar allerhande mystieke wezens wonen. Je ziet de eindeloze grasvlakten waar wilde dieren grazen en in rondtrekken... Na die paar ogenblikken van wegdromen barst "Ex nihilo" met volle kracht los. Alles registers trekt men open, men jaagt en stuwt de mens buiten adem naar een plaats waar hij alleen staat, te midden van hem omringende bomen. Dreigend zwaaien hun takken heen en weer tot Zuberoas stem weerklinkt. Dan is het alsof alles wat je driegt in te sluiten, wijkt. Daar staat die dan, aan de rand van de bomen, de mens in het midden omgeven door een magisch licht... Leeg wacht je je lot af, want je bent op een plaats beland waar goed en kwaad hun gevecht beginnen om je ziel. Dat is wat deze muziek mij allemaal verteld, zo avontuurlijk is ze opgebouwd. Misschien iets te druk, teveel erin gestopt, maar het doet iets met een mens die zijn fantasie de vrije loop laat bij het horen van deze band. Hun eerste clip en tweede nummer "Sceneries of hope" is iets meer poppy van opbouw, vandaar ook waarschijnlijk dat ze dit genomen hebben als videoclip. Om nog maar eens hun link met Epica te benadrukken (bij "Secrets" waren o.a. Sacha Paeth en Ad Sluijter van de partij) komt Mark Jansen hier een deuntje grunten op een van hun nummers ("Blazing a trial"). Een van de hoogtepunten is echter "Hidden reality": bombastisch, frivool, zweverig... Zuberoa speelt hier met haar stem, zingt nu eens fluisterend, dan bezwerend, dan trekt ze die operastem open waardoor er een dynamiek ontstaat die enorm prachtig is om aan te horen. Al bij al een geslaagd product van deze Spaanse formatie. De doelstelling om "Secrets" te overtreffen zal zeker behaald worden. Toch nog even vermelden dat de ballad "Sentence to life" zijn 5' niet waard is. Daarvoor zijn de twee stemmen onvoldoende aanvullend of samenhangend.

85    GUY