Hell Spawn

 

AXEL

In de eerste helft van de jaren '80 was er een golf van Belgische bands die het hardere genre vertegenwoordigden. Velen onder hen vonden onderdak bij het legendarische Mausoleum Records. Killer, Ostrogoth en Crossfire zijn de meest gekende namen. Andere bands vonden onderkomen bij andere labels of brachten in eigen beheer hun ding uit (Acid, Cyclone, Trial...). Heel wat bands geraakten nooit uit hun demo periode en hielden er dan na enkele jaren ook mee op.

AXEL

Een grote uitzondering is het verhaal van de Affligemse band Axel. De groep ontstond in 1983 en bleef actief tot 1990. Er werden demo's opgenomen. Opnames gemaakt voor een cd, optredens gegeven. Maar een officiële release is er nooit geweest. Tot vandaag. Na 26 jaar brengt Blood & Iron Records de hele discografie opnieuw uit, dit door middel van een dubbel cd die de demo's bevat en de cd "Visons of tomorrow" waar we onuitgegeven materiaal op vinden en de laatste demo. Stof genoeg om een gesprek aan te gaan met oprichter Stefaan Lambrecht (gitaar) en Frank Deroubaix (gitaar).

Stefaan: Ik vind het eigenlijk wel heel straf dat deze demo's opnieuw worden uitgebracht. Vandaag de dag mogen we de kracht van de sociale media niet onderschatten. Enkele nummers van Axel kwamen op youtube terecht en zo hebben ze via die weg mijn profiel gevonden op facebook. 'Ze', dat zijn de mensen van het label Blood & Iron Records, die er zich in specialiseren oud matieriaal opnieuw uit te brengen. Ook de verkoop gaat via het internet; er zijn bijna geen cd winkels meer.
De eerste cd is een dubbelaar die de naam "The savage axe" meekreeg en we vinden er alle demo's op terug tot 1986.
Stefaan:  Het label had alle materiaal gevraagd dat ik bezat. Ik had gedacht dat ze een compilatie zouden maken met de betere nummers, een soort van visitekaartje zeg maar. Maar neen, ze hebben er alles opgezet! De kwaliteit van de eerste demo's is dan ook lachwekkend. Die werden met een kleine vier sporen recorder opgenomen in de repetitieruimte. Frank heeft de volledige digitalisering van de demo's  gedaan.
Frank: Dat klopt. Stefaan heeft mij al die tapes bezorgd, ik heb die dan op harde schijf gezet en ingedeeld, het geruis er afgehaald en van de eerste demo de klik van telkens de opname stopte. Voor de charme had ik dat er kunnen laten opstaan, maar ik heb het toch maar geknipt (algemeen gelach).
Stefaan: Stel dat je die nummers vandaag opnieuw zou kunnen opnemen, dat is dag en nacht verschil. Op zich zijn het goede nummers, maar ze zijn 'gedemodeerd'. Je merkt ook het verschil tussen de opnames van 1983 en 1986. Maar die demo werd dan wel opgenomen in een professionele studio in Brussel. Pierre Wallyn, de manager van Bad Lizard, was toen geïntereseerd in ons. Hij wou ons product ook promoten en bracht ons in contact met Roadrunner, waar hij al zat met Bad Lizard. Hij heeft de productie verzorgd van die vijf nummers met de bedoeling die uit te brengen als een mini cd bij Roadrunner.

We hebben het hier over de eerste vijf nummers van de eerste cd. Wat mij hier opvalt, is de uitstekende vocale prestaties van Dennis Nagels. Heel wat muzikanten passeerden de revue bij Axel.
Stefaan: Als ik mij engageer voor een groep of project dan wil ik dat het goed gaat en dat iedereen meedoet. Het moet onderling ook klikken. Soms komen de mensen van ver. De eerste jaren werden wij vooral gezien als een hardrock groep, terwijl we toch serieus wat hardere en snelle nummers op ons repertoire hadden. Dat was vooral door onze toenmalige gitarist Benny Bulté die meer in het blues genre zat. Zijn solo's waren dan ook meer blues georiënteerd. Het zou best wel kunnen dat we daarom wat moeilijker aan de bak kwamen.Toch merk je al een kentering in die opnames van 1986 ondanks dat de solo's nog vaak bluesy invloeden hadden. Om ons imago wat bij te schaven gingen we snellere nummers schrijven om mee te gaan in die speed metal trend van toen. Het was altijd de bedoeling de melodie te behouden. Natuurlijk mogen we de inbreng van Dennis Nagels niet vergeten. Zelden zo een goede zanger gehoord.

Hoe voelt het Stefaan, na al die jaren, dat er eindelijk interesse is om dit materiaal uit te brengen?
Stefaan: Het is vroeger ondanks intensieve arbeid, nooit gelukt en nu komt er 'ne sjarel' - een Portugees die in Engeland woont - en die komt mij zeggen dat hij al die oude brol opnieuw wil uitbrengen. (lacht)

Is dat niet wat overdreven? 'Ouden brol'???
Stefaan: Als ik kijk naar wat we later gedaan hebben dan is dit oude brol ja. Er moet blijkbaar toch vraag naar zijn, anders brengt een label dat toch niet uit hé?
Frank: "Als je even rondsurft, dan merk je dat die te koop staat op verschillende websites zoals Amazon (je moet wel ff zoeken), ebay... er moet dus wel degelijk een markt voor zijn.

Waarom 2 cd's?
Stefaan: Het zijn twee verschillende periodes met een totaal andere bezetting. Hier komt Frank Deroubaix in beeld. Als je met een andere gitarist gaat samenwerken, dan kom je automatisch op andere melodiën en andere nummers. Benny was minder hardrock en metal georienteerd dan Frank.
Frank: Ik heb wel wat invloed van die blues kant maar vooral ook door gitaristen van die tijd. We hebben een gezamenlijke liefde voor hard rock. Stefaan had ook nog veel te maken met de "Visions of tomorrow" demo. Eigenlijk heb ik die opnames jaren geleden al gedigitaliseerd, voor mezelf. Ik heb er dus niet veel werk aan gehad. Het klinkt totaal anders dan de eerste Axel, het zijn andere mensen. We zaten eigenlijk in een verkeerde studio. De producer en de technieker zaten niet bepaald op dezelfde lijn. De opnames werden zonder ons gemixed. Het was mijn eerste studio ervaring, wist ik veel toen. Met het resultaat moesten we maar leven. De verdeling was in die tijd ook een probleem, iets wat vandaag de dag via het internet ook helemaal anders verloopt. In ieder boerengat had je wel een platenwinkel die wij moesten bezoeken om ons product te koop te kunnen leggen.

Op de "Visions of tomorrow" cd vinden we ook nog opnames terug die nooit zijn uitgebracht.
Frank: Het gaat hier over opnames waar Stefaan niet op meespeelt.
Stefaan: Ik was heel tevreden over de relatie tussen mij en Frank. Ik had meer problemen met de relatie tussen mij en de zanger. Hij was beperkt van mogelijkheden waardoor we de muziek moesten aanpassen aan zijn mogelijkheden. Het was niet echt mijn ding. Ik heb altijd van melodieuze metal gehouden maar we gingen iets meer de alternatieve kant op omwille van de zang.
Frank: Ik zou die opnames nu niet als alternatief bestempelen. Ik zat graag bij Axel, ik geloofde in de muziek en kon met iedereen opschieten. Op een gegeven moment belt Stefaan mij op met de mededeling dat hij iets anders wil doen met mij en met andere leden. Aan de andere kant had je de overige groepsleden die het niet meer zagen zitten om met Stefaan verder te gaan. Ik zat plotseling tussen twee vuren. Ik geloofde toen in die muziek en besloot verder de ingeslagen weg te volgen. De studio was echter al geboekt en er zaten wat optredens in de pijplijn. Ik kon dat dus niet zomaar laten vallen.
Stefaan: Ik zag het niet meer zitten omdat we muziek maakten waar we een melodie lijn bij bedachten. Door de beperktheid van de zanger staan er enkele rap achtige nummers op...
Frank: Er staat één nummer op dat ik eigenlijk zelf niet meer zou doen, het had niets met Axel te maken, dat nummer is "Skateboarding is not a crime". Dat nummer was eigenlijk een idee van producer Steef Verwee die dacht ons daarmee te promoten. We hebben dat nummer in een paar uur in elkaar geflanst, maar eigenlijk stonden we daar niet echt achter, want niemand van ons had ooit een skateboard van dichtbij gezien. Het was toen ook niet de bedoeling om die opnames uit te brengen onder de naam Axel want Stefaan zat er niet meer bij. Er zijn wel nog enkele optredens gedaan onder de naam Axel zonder Stefaan. De motivatie begon langzaam weg te ebben. Er kwam ook muzikaal een ander tijdperk aan. Ik wou wel verder gaan met die nummers want ik geloofde daarin en daar is dan Shannah uit voortgekomen. En ook dat gaat opnieuw uitgebracht worden, net als het materiaal van Ramses, de groep van Stefaan na Axel.
(Mooie vooruitzichten dus voor de liefhebbers van Belgische hardrock / metal muziek. Zodra deze releases van Ramses en Shannah verkrijgbaar zijn, maken we een nieuwe afspraak met Stefaan en Frank zodat ze hun verhaal verder kunnen vertellen.)
Filip DC


CD of the month

Image FINAL COIL

The World We Inherited
Sliptrick Records
Cd van de maand februari 2024

Previous CD of the month

Here Comes The Rain
SPV/ Steamhammer
Cd van de maand januari 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC