Hell Spawn

 

COWBOYS AND ALIENS

Hell Spawn » Interviews » COWBOYS AND ALIENS

De Brugse groove machine is terug met een nieuwe langspeler en dat was lang geleden, hun laatste wapenfeit was de EP "Surrounded By Enemies" uit 2013 en voor een volwaardig album moeten we al terugkeren tot 2005. Hun nieuwste telg "Horses Of Rebellion" schopte het hier bij ons terecht tot album van de maand. We schotelden frontman Henk enige vraagjes voor en gaan om te beginnen een paar jaar terug in de tijd!

Written by Nico

COWBOYS AND ALIENS

Laat ons eerst eventjes terug gaan in de tijd, waarom werd indertijd na 'Language Of Superstars' de handdoek in de ring gesmeten?

Moeilijke vraag. We zaten met een heel andere bezetting dan in de beginjaren, we waren eigenlijk een heel andere band geworden, met rasmuzikanten als Peter Iterbeke en Pieter de Wilde. Hadden we in die bezetting (met mezelf en Kris Vandekerkhove) verder gewerkt hadden we waarschijnlijk beestige platen gemaakt, maar ik ben een soort "boy scout". Ik miste de magie van de beginjaren en ging voor de zoveelste keer door emotionele modder waardoor ik er even uit moest. Het is menselijk en het gebeurt. Kris en ik hadden op dat moment plannen om nieuwe band te starten, iets wat we prompt deden met The Famous Black Polar Cubs, een schitterend bandje die echter door omstandigheden geen lang leven was beschoren.

 

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en een paar jaar later stonden jullie er terug met de Sandpaper Blues Knockout ep! Vertel es  en hoe kijk je terug op die ep?

De fans hebben C&A nooit echt losgelaten en John en mezelf hadden nog songs in de lade liggen, die brachten we in eerste instantie uit als cadeau voor die trouwe mensen. Maar toen begonnen we weer samen te spelen en het hek was vlug weer van de dam. John was gestopt met Gootch, Peter had ook al zijn metalprojecten gelaten voor wat ze waren en Kris en ik probeerden The Cubs levensvatbaar te maken, maar dat viel niet mee. De schaduw van C&A leek steeds opnieuw over ons allemaal te vallen. De songs die op "Sandpaper Blues" staan, halen nog geregeld de play list, al kon de opnamekwaliteit van de EP beter, bij nader inzien.

 

Enige tijd later kwam er de fantastische tweede ep 'Surrounded by enemies'! Die liet direct terug een sterk groovende band horen, nog steeds tevreden met die release?

Ik hou erg van die EP en de samenwerking met Ace Zec. De klank is zo helder en hard dat je haast een vals gebit nodig hebt als je plaat die hebt uitgeluisterd. Ook tekstueel staan daar goeie dingen op. "It's not the Booze" bv. blijft één van de nummers waar ik het meest aan verknocht ben, een alternatieve liefdesverklaring aan de vrouw in mijn leven toendertijd. Ik ben er nog steeds erg trots op. 

 

Een tijdje terug verliet oudgediende bassist Kris de band, geen zin meer? De grappige noot tijdens de concerten is hiermee ook van de baan...

Kris was eigenlijk regelrecht boos en ontgoocheld dat C&A zo weinig erkenning kreeg. Hij kon er simpelweg niet meer mee overweg. Er ging een tijd over bij mij om dit te begrijpen. Ik zit helemaal anders in elkaar, Peter en John ook. Ik sluit gewoon mijn ogen en zeg "fuck off, laat me mijn ding doen". Of dat nu Café De Zwaan in de achterhoek is of straks Alcatraz... Dat maakt voor mij niet uit. De wisselwerking tussen Kris en ik tijdens concerten zorgde echter inderdaad vaak voor een relativerende noot. Dat was vrij uniek, ja. 

 

Nu, zijn vervanger Tom is niet alleen een heel ander type, hij heeft een geheel andere stijl en doet lekker zijn eigen ding en is mss ook technisch iets sterker! Was dat een van de redenen dat hij de 'job' heeft gekregen?

Ik heb de invulling van de vacature overgelaten aan John, ik vertrouwde hem daar 100% in en de eerste sollicitatie was al meteen 'prijs'. Tom is een topper met een uitstekende mentaliteit en inderdaad een technisch zeer straffe kerel, John wist dat van bij Gootch.  Sterker dan Kris zou ik niet durven beweren. Het is gewoon anders. Je mag Kris Vandekerckhove allerminst onderschatten. Kris is geniaal op zijn eigen (soms) niet onbescheiden manier :-D

 

In hoeverre heeft Tom inbreng gehad met de nieuwe songs?

Vooral klankgewijs was zijn inbreng bepalend, het was nog wat vroeg dag voor hem om actief mee te schrijven aan dingen die wij met Kris hadden gemaakt. Ik denk ook niet dat het Tom zijn ambitie was. De invulling leek ons belangrijker dan de inbreng, op dat moment. Ik denk echter dat het bij volgende eventuele releases wel anders zal zijn.

 

Vooraleer jullie aan deze nieuwe plaat gingen werken, deden jullie eerst enkele try-outs? Vanwaar dat schitterende idee?

Dat kwam van Kris. Wij wilden zien of die nummers zouden rechtblijven. De meeste songs zaten nog in een soort premature vorm en we wilden weten of het écht de moeite loonde om die plaat te maken. Het was confronterend, ook voor mij. Al die nieuwe lyrics, het was wat vroeg voor mij. Maar ik ben blij dat we het gedaan hebben. Ik heb er het geloof uit geput dat we een schitterende plaat konden maken.

 

Ik heb gemerkt dat er een van de songs uit die try-out het album niet gehaald heeft? Niet helemaal tevreden?

Dat klopt. Dat heb jij alvast alweer zeer goed gezien. "Same But Different" plakte gewoon niet in de studio. We vonden het juiste tempo niet en dat frustreerde ons. Als goede chirurgen hebben we dit weggesneden. Het nummer haalde niet de kwaliteit die we voor ogen hadden.

 

We hoorden van Peter een tijdje terug dat er zelfs een nummer in de studio op het allerlaatst is bijgeschreven? De chemie zat duidelijk goed?

Absoluut, maar niet in de studio. Daar werden alleen wat accenten toegevoegd aan bepaalde nummers. Twee volledige nummers kwamen er na het vertrek van Kris echter wel nog bij: "Two Times a Man" waar ik nu al erg aan verknocht ben omwille van de openhartigheid en de zeer eerlijke lyrics, en "Hollow", een wat Alice In Chains- achtige song. Alice In Chains en Black Sabbath zijn waarschijnlijk de twee enige bands die alle groepsleden onherroepelijk verbinden. Voor de rest gaan we allemaal onze eigen weg qua muzikale smaken.

 

De titel en de hoes zijn beide super sterk! Kun je de titel es toelichten?

De titel en het idee achter de hoes komen van mij, schitterend vertaald in kunst door Sandy Verfaille van Inksane Tattoos. Ik zocht een beeld dat stond voor de intensiteit van C&A live. Live kunnen wij klinken als een trein die pas tot stilstand komt nadat het station al een eind is gepasseerd. In dat uur en nog wat dat we live spelen zie ik mijn medekompanen soms als briesende paarden tekeer gaan. De Songtitel 'Horses of Rebellion' heb ik gedroomd, zonder zever. Ik heb serieus last van koorstige dromen, maar soms kan daar iets moois uit voortkomen.

 

Welk aapje word er bedoeld op "Soaking"? 

Ik heb de laatste jaren een bijzonder woelig emotioneel pad bewandeld en ben niet bepaald de makkelijkste mens om mee samen te wonen. Het aapje is eigenlijk een duiveltje dat me dingen in het oor fluistert waardoor het voor mijn geliefden soms lijkt alsof er twee Henk Vanhee's zijn. Het is dus beeldspraak. Soms kruipt er een aapje op mijn schouder die zeer vervelend kan doen waardoor ik een lelijke mens kan worden!

 

C&A heeft uiteraard zijn eigen stijl, maar ben je ermee eens dat er ook wat grunge invloeden te bespeuren zijn?

Zonder twijfel. We zijn absolute Soundgarden en Alice in Chains fans. Allemaal.

 

Er staat zelfs met 'Refuse' een heus punk nummer op, een ei die jullie kwijt moesten? OF een experimentje?

Ik hou van hardcore punk en we bewezen met Glory 1891, een voetbalsong, dat we dit genre aankunnen. Het is gewoon dikke fun om dit te integreren in onze set. 

 

Het toffe aan C&A is dat jullie je live altijd 100% smijten, of het nu in Vorst als voorprogramma voor Deep Purple is of in een klein cafe voor 50 man! Er zijn er andere....

We voelen dat als onze verdomde plicht. Een plicht voor de fans die de moeite namen om naar ons te komen kijken. Een plicht ten aanzien van de mensen die ons boeken. Een plicht ten aanzien van onszelf, ook. Wij houden van onze band. Ikzelf ben er bij vanaf dag één en heb als enige alle optredens van deze band gedaan. Het is mijn zielekind. Ik kàn niet anders dan regelrecht door het lint te gaan als ik met C&A het podium op klim..

 

Er staan wellicht een ganse hoop concerten op de planning om het nieuwe juweeltje te gaan promoten?

Dat zal goed meevallen. Wij zijn geen "touring band". We houden het bescheiden. Je kan ons tussen de 10 en 15 keer per jaar live bewonderen. Dat zal nu niét anders zijn. We zijn wel in de wolken met onze spot op Alcatraz. Ik zou een zeveraar zijn mocht ik ontkennen dat dit niet hét doel was voor 2019. Met dank aan Mario Mortier, onze ex-manager die nog steeds bereid is om voor ons een stapje verder te gaan.

 

Er zijn ook een heleboel verschillende versies van het album beschikbaar, de test en Smoke versies van de elpee zijn naar we vernomen zelfs al uitverkocht!

Die zijn inderdaad al weg, wat de toewijding van onze fans alleen maar onderstreept. Tom Maene van Polderrecords is trouwens een superkerel die dagelijks bewijst dat je niet noodzakelijk op die grote namen moet mikken om in the picture te komen. Geloof en hard werken, dàt zit er in de polders. Wij zijn ook kinderen van de polders en dat is Tom zeer zeker. We zijn supercontent met die gast aan onze zijde.

 

Nu de belangrijke vraag, het werd al es gehekeld dat dit mogelijks jullie laatste plaat gaat worden? In hoeverre is dat waar? Of is er ergens nog een waterkansje dat de kriebel en de liefde voor de muziek jullie wat langer doet doorgaan?

Je start met een moeilijke vraag en je eindigt met een moeilijke vraag :). Ik weet het eigenlijk niet. Veel hangt af van hoelang je voor de fans relevant blijft. Eerlijk gezegd denk ik dat we nog doorgaan achter deze. Ik heb echt het gevoel dat bands als C&A nodig zijn om een bepaald publiek te bedienen. Maar laat ons niet verder kijken dan onze neus lang is momenteel. We hebben een lekkere plaat te promoten. Ik zal het alleszins met hart en ziel doen.

 

https://www.facebook.com/cowboysandaliensgrooves/

Nico

Related Items

CD of the month

Image DYSCORDIA

The Road To Oblivion
Dutch Music Works
Cd van de maand april 2024

Previous CD of the month

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC