ZORGELIJKE BLIK OP DE TOEKOMST!
Na het debuut 'New Eternity' in 2018 en de EP 'The Broken Hourglass' uit 2021 hebben we hier één van de hoogtepunten uit de Nederlandse prog-metal geschiedenis te pakken. August Life noemen de mannen zich. Het is het geesteskind van Gert Nijboer (g) en Bryan Ketelaars (z).
Written by Nico / Hans

De muziek wordt geschreven door Gert en de vocale melodieën en teksten door Bryan. Vandaar dat we beide heren aan het woord laten. We gaan het hebben over het nieuwe album 'Passage Of Time', Corona maar ook Savatar en Vengeance; Want de heren zijn beide bezige bijen. Een dubbelinterview met Gert Nijboer en Bryan Ketelaars dus.
-De eerste reacties op jullie nieuwe album zijn zeer positief en wij sluiten ons daar volledig bij aan. Maar we gaan eerst even terug naar het begin. Toen 'New Eternity' uitkwam waren wij verrast door de creatieve muziek die jullie hadden gemaakt. Als men jullie beide achtergronden een beetje kent, dan was dat destijds een enorme muzikale stap voorwaarts. (Gert speelde voornamelijk bij Highway Chile/Helloïse en Picture, en Bryan had wat avonturen achter de rug met o.a. Mythica en Armageddon). Hoe is August Life eigenlijk ontstaan en waren jullie het meteen eens over de muzikale richting die de band zou moeten krijgen?
Gert: Het grappige is dat ik Bryan voor het eerst ontmoette toen ik optrad in Den Bosch met diezelfde band die indirect verantwoordelijk bleek voor het ontstaan van August Life. Bryan en ik bleken vlak bij elkaar te wonen en toen ik op een verjaardagsfeest hem wat ideeën liet horen, welke te progressief bleken voor die band, was Bryan direct super enthousiast en voordat we het wisten waren we samen nieuwe songs aan het maken! 'New Eternity' was de eerste nieuwe song! Er gebeurde creatief iets magisch!
Bryan: Hahaha, inderdaad, ik kende Gert toen nog niet maar stond bij dat optreden voor zijn neus alle liedjes mee te blèren! Later vroeg Gert bij de heren van die band wie ik toch was, waarop het gezamenlijke antwoord was: "Bryan..., hij woont bij jou in de stad!" En inderdaad, toen ik op een feestje bij Gert werd uitgenodigd zijn we naar boven geslopen om in zijn studio naar zijn ideeën te luisteren. De muzikale richting is als vanzelf ontstaan; we hebben raakvlakken van bands die we te gek vinden en omdat we allebei al vanaf onze vroege jeugd naar hardrock en metal luisteren zit het ook in onze muzikale roots en bibliotheek. De meeste muziek die we samen maakten ontstond als vanzelf, ieder nummer heeft zijn eigen karakter.
-We hebben jullie destijds een paar keer zien optreden toen plotseling door 'Corona' het leven tot een halt kwam. Dat heeft jullie toch ook heel wat leuke optredens gekost. Als ik nu naar de bezetting van de band kijk en de oorspronkelijke bezetting, dan zijn jullie de enig overgebleven leden van toen. Hoe zijn Harry den Hartog (b), Rene Kroon (keys) en Richard van Leeuwen (dr) bij jullie terecht gekomen? En zijn hun specialiteiten waardoor jullie voor hen gekozen hebben?
Bryan: Inderdaad; dat Corona met de verstikkende maatregelen heeft nogal wat zand in de machinerieën gestrooid waardoor onze opmars stokte en we geplande optredens in binnen- en buitenland als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen... Wat een enorme teleurstelling was dat! Zeker ook toen in de loop van de tijd de maatregelen steeds draconischer werden en we naar een surrealistische en onbegrijpelijke toekomst zaten te kijken. Het was niet alleen voor ons, maar voor de hele culturele sector een deprimerende tijd. Er zat voor Gert en mij niets anders op dan om weer terug te keren naar onze samenwerking uit het begin en weer als project verder te gaan. Er kwamen wel ideeën voor nieuwe nummers en we besloten om alvast één nieuw nummer uit te brengen om te laten weten dat we nog leefden; 'The Broken Hourglass'. Daarop hebben we ook wat live opnamen gezet en een eerste samenwerking in August Life met Rene Kroon in de vorm van een akoestische versie van het nummer 'Nevermore'. Dat was in 2021en het was nog steeds niet mogelijk om live te spelen...
Gert: Harry ken ik van Friends of Rock (Dat was een Tribute voor een gemeenschappelijke, en helaas veel te vroeg overleden, goede vriend en begenadigd gitarist Mario Roelofsen), Harry is een beest op de bas en gewoonweg de enige match voor August Life. Rene ken ik al sinds DEO en The Dutch Disciples (beide DIO Tributes) en is in mijn optiek een nog steeds onderschat muziektalent. Wij snappen mekaar muzikaal zo goed! Richard heb ik gevraagd voor Savatar en hij gaf aan graag het nieuwe August Life album in te drummen nadat bleek dat Hans in 't Zandt niet in de gelegenheid was door drukte. Nou ik wist al hoe goed, steady en professioneel deze man is maar met de drumopnames voor Passage Of Time (opgenomen bij Jack Nobelen) heeft hij ons allemaal omvergeblazen...
MARKUS TESKE
-Dan hebben we nog iets opvallends aan dit album. De Duitse tovenaar met een goed stel oren Markus Teske die de boel heeft geproduceerd maar ook credits krijgt voor zijn bijdrage aan het muzikale gedeelte. De orkestratie, keyboards en hammondorgel zijn voor een groot gedeelte van hem. Hoe kwamen jullie überhaupt op het idee om hem te vragen want de beste man werkt met bands als 'Vanden Plas', 'Saga' en 'Symphony X', om er maar een paar te noemen.
Gert: We hadden best wel keuzestress als het ging om het vinden van de juiste producer voor 'Passage Of Time'. 'New Eternity' is in dat opzicht zeker niet slecht en Jack Nobelen heeft supergoed werk verricht toen maar we wilden toch kijken waar we met het volgende album konden komen. We hadden een aantal opties in beraad toen ik op een ochtend wakker werd en de naam 'Markus Teske' letterlijk in mijn hoofd hoorde terugkomen. Ik heb hem daarna direct benaderd, files gestuurd voor een proefmix en de rest is historie. Die man is dus inderdaad een wizard en heeft topwerk afgeleverd. Hij was dan ook zeer te spreken over onze muziek.
-De single die veel stof heeft doen opwaaien is 'Blackened Ground'. Het gaat over de vele branden die de wereld teisteren en met name over de brandweerlieden die de enorme vuren proberen te bestrijden en terecht als helden worden weggezet. Een zeer toepasselijke videoclip kunt u daarvan zien op o.a. YouTube. Het album is tekstueel een reis door de elementen aarde, lucht, water en vuur. Kun je wat meer zeggen over de teksten van de nummers, Bryan, want tussen deze vier elementen hoor ik een zorgelijke kijk op de huidige staat van onze planeet.
Bryan: Nogal denk ik dan. We hebben met z'n allen maar één planeet om op te leven maar het lijkt er in de huidige tijd op dat we geforceerd worden om op andere manieren onze levens te gaan leven en indelen; het klimaat maar ook de manier waarop we onze vrijheid mogen (be)leven. We hebben in de afgelopen jaren zoveel rampspoed en deprimerende nieuwsitems over ons uitgestort gekregen, waarvan het ene nieuwsbericht nog absurder was dan het andere. Massa hypnotiserend en bevreemdend. Ik zag op YouTube hoe de leider van het Wereld Economisch Forum vertelde over zijn plannen om bij ons mensen chips te implanteren om ons gedrag en gedachten te veranderen; waarbij hij ook nog aangaf dat zij die deze technologieën beheersen, de wereldmacht zouden kunnen opeisen! Wat een monsterlijke gedachte! Ik heb zijn uitspraken dan ook in 'Constructing Monsters' verwerkt. 'Guidelines' gaat eigenlijk over zo'n zelfde thema; Alles wordt tegenwoordig vastgelegd en opgeslagen in protocollen waarbij we de menselijke maat kwijt lijken te raken. 'Passage of Time' vertelt een heel persoonlijk verhaal waarin tijd de helende factor is. Een gedeelte van de teksten hebben een link met één van de elementen die je noemde; water. 'Tidal Waves' is een klassieke epische metalsong en ik vond de inspiratie al in de muziek die Gert schreef, in dit nummer lijk je opgetild te worden door enorme golven die je alle kanten op smijten! 'Lost in Nothing' is wat mij betreft een feelgood song, maar een die ook begint met het veilige gevoel wat je drijvend in water kan hebben. Ik hoorde ooit een interview op de radio waarbij het ging 'over de toekomst van ons verleden' en ik vond dat een mooi thema voor het afsluitende nummer op het vinyl; 'The Water'. Op de cd-versie tot slot sluiten we af met 'Air to Breathe', een akoestisch stuk om op adem te komen.
NIEUW ALBUM VAN VENGEANCE?
-Dan hebben we ook nog de huidige bands waarin jullie spelen. Die pakken we gelijk maar even mee. De Savatage coverband Savatar, gaan we daar nog iets van horen nu Savatage zelf weer zeer actief is geworden? En Gert, jij speelt ook nog in 'Vengeance' sinds enkele jaren. Als ik goed ben geïnformeerd dan komt daar een nieuw album van uit. Die liveoptredens zijn in ieder geval een succes, alsof de tijd nooit heeft stilgestaan.
Gert: Er wordt regelmatig gevraagd om Savatar, maar we willen ons nu volledig focussen op August Life en de release van Passage of Time en in mijn geval ook op andere projecten en bands, zeker ook nu Savatage zelf na zoveel jaar zelf weer optreedt, wat natuurlijk een sensatie is! Over de andere projecten en bands: Met Vengeance gaan we volgend jaar touren met verrassend nieuw materiaal. Dat wil zeggen, andere gave nummers uit de indrukwekkende catalogus met, inderdaad zeer waarschijnlijk, ook nieuw materiaal. Verder wil ik nog kwijt dat ik bezig ben met een nieuw super project genaamd Saïnt Hêlens met ondermeer mijn oude bandmaat, van Highway Chile/Helloïse, Ernst van Ee op drums en Edwin Balogh (Ayreon /Tamas) op lead zang. We zijn op dit moment supergave nummers aan het schrijven.
-Bryan jij werkt als tekenleraar, maar je maakt ook album hoezen. De hoezen van August Life heb je natuurlijk zelf gemaakt. Maar ook die van het laatste album, 'Rat Race', van Highway Chile is van jouw hand. Gaan we nog meer hoezen zien door jou getekend?
Bryan: Het klopt dat ik als docent werk en daarnaast altijd wel bezig ben met allerlei creatieve uitingen, het is juist dat ik het artwork voor August Life maak, het is goed om het in eigen hand te houden en zo mijn ideeën in beeld te kunnen omzetten. Wat mij betreft moet het artwork, samen met de muziek en teksten een verhaal vertellen en de luisteraar zo nog meer in het verhaal betrekken. Ook voor Highway Chile heb ik het artwork en vormgeving voor hun laatste album/cd gemaakt. Daarnaast maak ik ook regelmatig tekeningen voor boekcovers. Als men geïnteresseerd is in mijn werk dan mag men me altijd benaderen en wie weet prijkt mijn werk dan ook op toekomstige releases van andere bands!
Dan nog even terug naar August Life. Gaan jullie optreden met de band, in de huidige bezetting en wanneer denken jullie dat dit kan gaan gebeuren?
Gert: Als we gaan optreden is dat met deze samenstelling. Deze club klopt, zoals wel eens wordt gezegd, als een zwerende vinger. Er zijn zeker plannen. We laten eerst de release inwerken op de liefhebbers, want, ook al komt Passage Of Time al direct binnen, de ware kracht ontketent zich echt als je het album blijft draaien. Over and over again!
https://www.augustlife.nl/javascript:mctmp(0);
Foto: Lenn Kralt
Winds Of Time
High Roller
Cd van de maand oktober 2025




© 2002-2025 Hell Spawn, all rights reserved.